måndag 1 november 2010

Idag är det Allhelgonadagen och på lördag är det Alla helgons dag. Varför liksom?
Jag vet inte hur många personer jag frågat sedan jag upptäckte det i almanackan.
Och ingen vet. Men så kom jag ihåg att googla det nu, och har ni, precis som jag, gått och klurat lite på detta, skall ni här få svaret...

Allhelgonadagen är en dag som alltid infaller 1 november, till skillnad från Alla helgons dag som i Sverige numera är benämningen för en rörlig helgdag förlagd till den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november. Ursprunget till dessa båda helgdagar är densamma, och den ursprungliga platsen var den 1 november, en plats som behållits i de flesta länder och som i den svenska almanackan hela tiden varit fri från andra namn.

Efter motioner i Sveriges riksdag om att öka antalet helgdagar under hösten flyttades alla helgons dag 1953 till lördag, och blev samtidigt allmän helgdag (lördag var dåförtiden en arbetsdag). Samtidigt ändrades namnet på 1 november till att vara Allhelgonadagen.

Innan dess gjordes inte denna åtskillnad, utan båda dagarna kallades "Alla helgons dag" eller "Allhelgonadagen" (namnen var synonyma)...

Okej, men skall det liksom ändå vara nödvändigt att båda dagarna finns kvar?
Ja, det är mycket med den där almanackan jag inte förstår mig på. Ta namnsdagarna till exempel. Varför är det bara ett namn vissa datum? Om de hade knött in tre, fyra namn varje dag så hade så många fler fått fira namnsdag! Och vad är det för gamla namn egentligen? Är det inte på tiden att det uppdateras lite nu va?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar