fredag 22 april 2011

Ett glas rött igår, som belöning efter mycket slit!

Tentan igår gick nog inget vidare alls skulle jag tro. Även fast jag knappt gjort något annat än att plugga de senaste två veckorna, så kändes det helt hopplöst när man väl satt där.
Det lär väl stämma som läraren tidigare sagt, att det bara brukar vara 10% som klarar tentan på första försöket, för alla jag pratat med verkar känna likadant, att det var en jäkla skittenta! Tentaupplägget var inte det minsta rättvist. Av ren lathet från lärarens sida (det har han faktiskt erkänt själv) så var det bara multipel choice-frågor.
På många av dom fanns det mer än ett svar som var rätt. Man skulle då pricka in alla rätta alternativ för att få någon poäng, och vid ett enda felsvar blev det fullständigt poängavdrag.
Och visst, det kan jag väl köpa, men att man dessutom klurar till det genom att fylla ut med kuggfrågor och andra frågor som inte ens ingick i vad vi skulle kunna enligt studiehandledningen. Nej, det är fan inte snällt. När man lägger kursen i sånt snabbtempo att man bara har 3½ vecka på sig att lära sig allt, så kan man inte lägga tid på att memorera varenda litet ord i hela boken. Man måste koncentrera sig på de viktiga bitarna i varje moment, och när man väl kan dom, så skall man väl inte behöva falla för att någon fånig liten detalj som inte ens hör dit petats in i frågan.
Nej, kuggfrågor och multipel choice-frågor är ingen bra kombo! Våra stackars studenthjärnor var ju tillräckligt förvirrade som det redan var.
Nog om det, jag är minsann glad ändå! Jag har påsklov i fyra dagar och det känns alldeles overkligt att faktiskt inte behöva öppna boken innan tisdagmorgon. Jag skall bara njuta och göra precis vad jag känner för!
Dessutom klarade jag av alla tråkiga måsten igår, så hela hemmet är nystädat och all tvätt är ren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar